podatek VAT, stawki VAT, faktura, rozliczanie VAT, podatek naliczony, podatek należny
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 23 (1210) z dnia 10.08.2024

Zmiany w zakresie podmiotowego zwolnienia z VAT w 2025 r.

Podmiotowe zwolnienie z VAT (tj. zwolnienie z uwagi na niskie obroty) przysługuje podatnikom, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się m.in. kwoty podatku). Ze zwolnienia z VAT może korzystać także podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych, jeżeli przewidywana (i uzyskana) przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy ww. kwoty, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym. Tak wynika z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

`
Na ten temat pisaliśmy w  Biuletynie Informacyjnym nr 21 z 20.07.2024 r. na str. 6-8

Od 1 stycznia 2025 r. planuje się wprowadzenie podmiotowego zwolnienia z VAT dla podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska. Po spełnieniu określonych w ustawie o VAT warunków będą oni mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego w Polsce. 

Nawiązując do planowanych zmian do Ministra Finansów (dalej: MF) skierowano interpelację poselską nr 3521 w sprawie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Zapytano dlaczego zdecydowano się na wprowadzenie podmiotowego zwolnienia z VAT dla przedsiębiorstw mających swoją siedzibę w kraju Unii Europejskiej innym niż Polska, a nie zaplanowano zwiększenia limitu tego zwolnienia dla przedsiębiorców mających siedzibę w Polsce.

W dniu 10 lipca 2024 r. udzielono odpowiedzi na tę interpelację. MF wyjaśnił, że zaproponowane przepisy dotyczące zwolnienia z VAT w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw realizują obowiązek implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2020/285. Zgodnie z art. 284 ust. 2 tej dyrektywy, państwa członkowskie, które umożliwiają zwolnienie z VAT dla dostaw towarów i świadczenia usług - z uwagi na wysokość osiągniętego przez swoich krajowych podatników obrotu - zobowiązane są przyznać to zwolnienie również podatnikom mającym siedzibę w innym państwie członkowskim. W efekcie podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż Polska, po spełnieniu określonych w ustawie o VAT warunków, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w Polsce, a podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, po spełnieniu określonych warunków, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w innym państwie członkowskim, na warunkach określonych przez to państwo. W interpelacji wskazano, że:

"(...) Nowe rozwiązania zmniejszą obciążenia podatników będących małymi przedsiębiorstwami posiadających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce w związku z tym, że dotychczas tacy podatnicy dokonujący transakcji w innych państwach członkowskich musieli zarejestrować się do VAT i wypełniać obowiązki związane z VAT (m.in. składanie deklaracji, rozliczanie VAT) w każdym innym państwie członkowskim, w którym VAT był należny. Po zmianach małe przedsiębiorstwa prowadzące działalność transgranicznie będą mogły - na zasadach określonych w dyrektywie 2020/285 oraz legislacji krajowych poszczególnych państw członkowskich UE - uniknąć tych obowiązków administracyjnych. (...)"

Odpowiadając na zarzut pozostawienia limitu podmiotowego zwolnienia z VAT dla podatników mających siedzibę w Polsce na dotychczasowym poziomie 200.000 zł MF podkreśliło, że zwolnienie podmiotowe z VAT jest opcją przewidzianą dla państw członkowskich, którą państwa członkowskie mogą, ale nie muszą wdrażać. Polska skorzystała z tej możliwości i limit tego zwolnienia wynosi 200.000 zł. Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT wiązałoby się natomiast z istotnymi, ujemnymi skutkami budżetowymi. W interpelacji wyjaśniono, że:

"(...) od 1 stycznia 2025 r. limit zwolnienia podmiotowego w Polsce w niezmienionej wysokości (200.000 zł - przyp. red.) będzie obowiązywał zarówno podatników posiadających siedzibę działalności na terytorium kraju, jak i podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska (podkreśl. red.). Wynika to z przyjętej zasady, że progi ustalone przez państwo członkowskie nie mogą wprowadzać rozróżnienia między podatnikami mającymi siedzibę i podatnikami niemającymi siedziby w tym państwie członkowskim - limit dla obu grup podatników musi pozostać identyczny.

Dodatkowo należy zauważyć, że podniesienie obowiązującego limitu zwolnienia z VAT nie musi wpływać na sytuację finansową małych przedsiębiorstw, która uzależniona jest od czynników ekonomicznych i gospodarczych. Zasadniczo czynni podatnicy podatku VAT mogą odliczyć wartość podatku w związku z dokonywanymi zakupami, w tym uzyskać zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Uwalnia to podatników VAT czynnych od ponoszenia ekonomicznego ciężaru tego podatku."

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że limit podmiotowego zwolnienia z VAT nie ulegnie podwyższeniu w 2025 r.

www.PodatekVAT.pl - Aktualności:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KASY FISKALNE - obowiązek instalacji i zwolnienia ze stosowania
Podatek akcyzowy - przedmiot opodatkowania, zwrot akcyzy, zwolnienie z akcyzy
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat

GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60