podatek VAT, stawki VAT, faktura, rozliczanie VAT, podatek naliczony, podatek należny
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Poradnik VAT nr 5 (365) z dnia 10.03.2014

Problemy z ustaleniem obowiązku podatkowego przy usługach turystyki

W stanie prawnym obowiązującym do końca 2013 r. obowiązek podatkowy od usług turystyki opodatkowanych na zasadzie marży powstawał z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi. Tak stanowił § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.).

Z kolei w 2014 r. nie ma szczególnych regulacji, które odnosiłyby się do ustalania obowiązku podatkowego od usług turystyki. To oznacza, że obowiązek ten powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wcześniej otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą jej otrzymania (w tej części).

Takie zasady ustalania obowiązku podatkowego znacznie utrudniły biurom turystycznym rozliczanie VAT z tytułu sprzedawanych usług.

1. Marża jako podstawa opodatkowania usług turystycznych

Przypomnijmy, że podstawą opodatkowania usług turystycznych jest marża pomniejszona o kwotę podatku. Marżę stanowi natomiast różnica między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ust. 2 ustawy o VAT). Do ustalenia marży (i podstawy opodatkowania) konieczne jest zatem posiadanie wszystkich faktur (rachunków) kosztowych, czyli ustalenie wartości kosztów poniesionych w celu zorganizowania usługi turystycznej. W praktyce często się zdarza, że na moment wykonania usługi łączna wartość tych kosztów nie jest jeszcze znana.

Marżę można ustalić dopiero wówczas, gdy podatnik uzyska już ostateczne informacje dotyczące wartości wszystkich usług zakupionych dla bezpośredniej korzyści turysty.

Obowiązujące do końca 2013 r. przepisy pozwalały na przesunięcie terminu powstania obowiązku podatkowego w VAT do momentu, w którym podatnik mógł bez problemu ustalić kwotę marży.

Nowe regulacje takiej możliwości nie dają. W większości przypadków wyliczona na dzień powstania obowiązku podatkowego marża nie będzie odpowiadała rzeczywistej marży uzyskanej przy świadczeniu danej usługi turystycznej. To z kolei zmuszać będzie podatników do sukcesywnego korygowania rozliczeń podatku VAT.

Dodatkowe trudności z ustaleniem marży mają związek z wydłużeniem terminu wystawiania faktur. Od 1 stycznia 2014 r. fakturę - co do zasady - wystawia się do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi. Regulacja ta w praktyce może spowodować, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty, biura podróży będą otrzymywać później niż dotychczas. W konsekwencji prawidłowe i terminowe rozliczenie podatku VAT przez te biura będzie w praktyce bardzo utrudnione, a w większości przypadków niemożliwe.


2. Problemy z zaliczkami

Do końca 2013 r. otrzymanie zaliczki na poczet usług turystycznych nie wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Od 1 stycznia 2014 r., w myśl art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Jest to zasada ogólna, która - zgodnie z założeniami - dotyczy od 1 stycznia 2014 r. również usług turystyki.

W praktyce, otrzymanie zaliczki na poczet usługi turystycznej, która będzie dopiero miała miejsce w przyszłości, uniemożliwia wyliczenie marży na dzień otrzymania zaliczki. Wysokość tej marży zależy bowiem od faktycznie poniesionych kosztów dla bezpośredniej korzyści turysty. Koszty te znane są dopiero najwcześniej w momencie wykonania usługi. Zatem prawidłowe opodatkowanie otrzymanych na poczet usług turystycznych zaliczek jest obecnie w zasadzie niemożliwe.

Konieczność opodatkowania zaliczek - jak wskazują biura turystyczne - może też przyczynić się do ich kłopotów finansowych. Z otrzymanych od klientów kwot opłacają one rezerwacje hoteli czy innych usług związanych z usługą turystyczną.


3. Pismo Polskiej Izby Turystyki w sprawie zmiany zasad opodatkowania usług turystycznych

W związku z przedstawionymi powyżej wątpliwościami Polska Izba Turystyki pismem z dnia 13 grudnia 2013 r. zwróciła się do Ministerstwa Finansów o zachowanie dotychczasowych zasad opodatkowania, czyli prawa do ustalania obowiązku podatkowego od usług turystyki nie później niż 15. dnia od dnia wykonania usługi.

Jak argumentowała, te dodatkowe 15 dni jest niezbędne na zgromadzenie wszystkich dokumentów i do ustalenia prawidłowej kwoty marży i podatku. W przeciwnym razie początkowo ustalona marża (na dzień wykonania usługi) nie będzie odpowiadała marży rzeczywistej. Jej ostateczna wysokość będzie bowiem ustalona w późniejszym okresie, na podstawie sukcesywnie otrzymywanych dokumentów.

Polska Izba Turystyki w ww. piśmie wspomniała również o celu wprowadzenia szczególnej procedury VAT marża dla usług turystycznych, którym było uniknięcie trudności jakie mogłyby wyniknąć ze stosowania ogólnych zasad opodatkowania. Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 marca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 211/07 podkreślił, że opodatkowanie marży od świadczenia usług turystyki jest wyjątkiem od zasad ogólnych i ma stanowić udogodnienie dla podmiotów świadczących usługi turystyczne.

Pismo Polskiej Izby Turystyki do Ministerstwa Finansów w sprawie zachowania dotychczasowych zasad opodatkowania usług turystyki dostępne jest na stronie internetowej www.pit.org.pl. Podatnikom świadczącym ww. usługi nie pozostaje nic innego jak śledzić, czy postulaty w nim zawarte zostaną uwzględnione i czy w trakcie roku zostaną wprowadzone tu pewne uproszczenia.

W tej chwili jedynym rozwiązaniem ułatwiającym w pewien sposób prawidłowe rozliczenie podatku VAT od świadczonych usług wydaje się kwartalne rozliczanie podatku VAT. To pozwoli zminimalizować problemy związane z prawidłowym ustaleniem marży. Najrozsądniejszym wydaje się jednak odpowiednie zmodyfikowanie przepisów ustawy, bądź też - co jest bardziej realne - zmiana momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług turystycznych opodatkowanych w systemie marży w drodze rozporządzenia.

www.PodatekVAT.pl - Obrót krajowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KASY FISKALNE - obowiązek instalacji i zwolnienia ze stosowania
Podatek akcyzowy - przedmiot opodatkowania, zwrot akcyzy, zwolnienie z akcyzy
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat

GOFIN PODPOWIADA - Podatek VAT

Kompleksowe opracowania tematyczne

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.